Monthly Archives: March 2014

Videotron finally joins the iPhone club

One of many ads in Saturday papers announcing Videotron's introduction of the iPhone.

One of many ads in Saturday papers announcing Videotron’s introduction of the iPhone.

Three and a half years after launching its mobile network, Videotron has finally solved its biggest issue: Until now, you couldn’t get a plan with an iPhone.

At first, the problem was technological. The frequency spectrum Videotron acquired in the 2008 auction was in the 1700 MHz band (called the Advanced Wireless Services band), and the iPhone wasn’t compatible with that band. It wasn’t just an issue for Videotron — it also prevented the iPhone from being compatible with the T-Mobile network south of the border.

That changed last year, when Apple introduced a model of the iPhone 5 that was compatible with AWS and the T-Mobile and Videotron networks. By last fall, people could get their hands on an iPhone 5 and by adding a Videotron SIM card make it compatible with the carrier’s network.

After that, the issue stopped being a technological one and started being a legal one. Videotron didn’t have a deal to sell the iPhone, so the best it could do was encourage people to buy it at Apple stores and install a Videotron SIM card themselves.

A couple of weeks ago, in a brief and understated email (whose contents were strictly regulated by the terms of the deal between Videotron and Apple), the company announced it would start selling iPhones on March 28. On March 29, full-page ads came out in all the papers announcing the iPhone 5s was now available at Videotron retail outlets.

Not only does this mean that Videotron can join the big guys, but also that it can stop pretending that non-Apple products are just as good as Apple ones. Without the iPhone, Videotron pushed Android apps and devices, including the Google Nexus One, which was the hot new thing when the network launched. Parent company Quebecor did its best to wipe the iPhone out of its universe, even going so far as to push producers of fictional shows on TVA to replace characters’ iPhones with Android devices (Quebecor downplayed this as something similar to product placement).

All the while, it remained impatient, hoping that Apple would soon deem Videotron worthy of inclusion.

Illico TV app now available

On Monday Tuesday, Videotron will announce that the Illico TV app is available for iPhone users. The application allows subscribers to Videotron’s television service to access live TV channels and free video-on-demand shows on their iPhones. And for the most part, they can do this regardless of who their carrier is.

Using the app, which was added to the Apple app store on Friday, requires authenticating with Videotron to prove that you’re a Videotron cable TV customer, which gives you access to channels you subscribe to, including a bunch of live channel feeds.

One exception to the rule is RDS, which is the most expensive channel to get the rights to. You can access RDS’s live feed, including Canadiens games, only if you’re also a Videotron mobile customer as well. This is the result of the rights agreement between Videotron and RDS (owned by Bell Media). RDS sells its mobile rights through the mobile carriers.

Videotron’s iPhone app doesn’t allow purchases, so you can’t buy video-on-demand movies. The reason for this is simple math: Apple’s required percentage take of in-app purchases is so high (30%), that Videotron can’t make any money selling content this way.

The Illico Club Unlimited subscription video-on-demand service is also not available yet on the iPhone app.

New prices

Something that’s already making headlines is the prices that Videotron is using to sell them. Videotron is offering unlimited calling and 4GB data for $75 a month, while the Big Three are offering $110 a month for the same plans. Additionally, it’s offering the iPhone at an almost $500 discount for a 24-month plan. That means more than $20 a month of your iPhone plan with Videotron will be going just to pay off the discount you got for your device.

It’s almost as if Videotron has been waiting for this day for years.

Alyson Lozoff leaves City, Sportsnet

Alyson Lozoff

Alyson Lozoff

City Montreal is barely a year old (and none of its local programs have even reached that anniversary) but it has already lost its first personality.

Alyson Lozoff, who was the Montreal reporter for Rogers Sportsnet and also the co-host of City TV’s local sports magazine show Montreal Connected, “is no longer with the company,” a Rogers Media spokesperson confirmed to me today.

She wouldn’t comment on why this is, and my attempts to reach Lozoff and City Montreal have failed to generate any response. Her Twitter account has been silent since March 22.

Lozoff’s departure was not addressed at all on the air. She last appeared on Montreal Connected on March 20 with co-host Wilder Weir as if everything was normal, without a hint that it would be her last show. During the week, the show’s Facebook and Twitter accounts were changed to list only Weir as the host.

Weir hosted this week’s episode solo, never explaining why his co-host from the previous week had suddenly disappeared.

This type of disappearance usually indicates a firing or unamicable resignation (say, to join a competitor). I have no idea which of these is the case.

Lozoff’s disappearance is curious because if anything Rogers should be hiring more people to be covering hockey in places like Montreal where it currently doesn’t have any broadcasting rights but will gain them starting this fall. On the other hand, it could be that in the process of re-evaluating its staffing across the country, the company has decided that Lozoff shouldn’t be part of the team.

Or maybe we’ll find out soon that she got hired by TSN or something. I really have no idea.

All I know is that the teeth on City Montreal just got a little less white.

Sun News Network 2012 debate translation highlights

This marks the second provincial election campaign in which TVA has decided to separate itself from the consortium that organizes televised leaders’ debates and go it alone with a series of one-on-one debates.

It almost didn’t happen. Pauline Marois and the Parti Québécois said no at first, wanting to limit her to the other, more traditional debate that aired on Radio-Canada and Télé-Québec. But she later relented.

You might recall that the Sun News Network, which like TVA is owned by Quebecor Media, also aired the TVA face-à-face debates in 2012. Few people watched it on Sun News, but when a report about the debate that included two short clips were posted to Sun News’s website, it went a bit viral. The clips came to a total of about 23 seconds, and they were highlights picked by Sun News, so they didn’t show the worst parts.

Since the translated debates weren’t posted online, they might have been lost to history if not for one thing: I recorded all three hour-long debates on my PVR. And they’ve been sitting there ever since.

With the 2014 face-à-face debates only hours away, I recorded some clips from the debate and compiled them into eight minutes of highlights. The result is the video you see above.

A source at Sun News tells me that the network will air tonight’s debate, but that they have hired different translators.

I’ll be PVRing it anyway. Just in case.

TVA’s face-à-face debates air Thursday, March 27 from 8pm to 10pm on TVA and simultaneously translated on Sun News Network. It will also air on CPAC.

UPDATE: After posting the video to YouTube, I went in to clean the automatically-generated captions. But the captions generated for the debate clips were just so great that I couldn’t touch them. They include such gems as:

  • 2:06: “I wouldn’t victims contra months prego merman”
  • 5:28: “second spend your life getting minutes for me his / as Julia and modern yesterday sent / week with the mall butthead”
  • 6:14: “he added that the troops mister sister 20 as you go”
  • 6:34: “thank you so much as a queen of thank you so much musica”
  • 7:21: “and mister across america their leader / how to Chris you’re a doctor becker / he wouldn’t allow your the day all the balls we have”
  • 8:08: “going to help me fire a gritty / you lose my me I cannot do we”
  • 8:37: “your house layout so attacker 7,000 jobs that are you gonna cut people”
  • 8:49: “overheard the Cougar 30 Passa Passa”
  • 8:53: “I hope this exchange farewell lighting you for your torso”

The battle over Videotron’s community TV channel

It was supposed to be simple and non-controversial: An application by Videotron to create a second community television channel in Montreal to serve the anglophone community.

Anglophones had long complained that since Videotron bought CF Cable TV, they have not had a proper voice in community television. The CRTC even asked Videotron to do something about it. Just months before the announcement, the English Language Arts Network publicly called on Videotron to restore English community programming.

So when Videotron made its big splash about starting MYtv, the reaction seemed to be positive, at least at first. ELAN hosted a meeting in September to get input from the community, and though there were few people present, there were some tough questions for Videotron’s representatives.

Now, those questions have been formalized in a complaint to the CRTC.

The complaint, filed by a group calling itself Independent Community Television Montreal (ICTV), includes an 86-page document meticulously arguing that the programming that airs on MAtv does not meet CRTC requirements for a community channel. It argues that the CRTC should declare that MAtv is not complying with its licence conditions, and instead grand a licence to ICTV to operate a multilingual community channel that would replace both MAtv and MYtv.

I summarize the complaint in this story, which appears in Monday’s Gazette.

But as long as the story is, there’s still so much detail I had to leave out.

Continue reading

Jeremy White moves from The Beat to Edmonton’s Virgin Radio

Jeremy White at The Beat's first anniversary party in 2012. That's CJ over his shoulder.

Jeremy White at The Beat’s first anniversary party in 2012. That’s CJ over his shoulder, and “hot fan girl” Amanda Kline on his arm.

As The Beat’s staff and selected guests were celebrating the station’s first anniversary under its new brand, I chatted with its general manager, Mark Dickie, and its program director Leo Da Estrela. Among the topics we discussed over the loud music was this guy, Jeremy White, an enthusiastic young personality out of Kahnawake who impressed his bosses with his work ethic.

If The Beat’s competitor had any sense, they told me, they’d have stolen White away from them and given him a job at CHOM.

They asked me to keep that to myself, since they didn’t want Astral to actually steal White away from them.

But now Dickie has moved on to another job, Da Estrela is preparing for his own departure, and White has finally been stolen by Bell Media.

The only catch is he won’t be working in Montreal.

Virgin Radio Edmonton announced on Wednesday that White has been hired as their evening host starting March 31. White relayed the news via social media early Thursday while he was still on the air at The Beat. He’s already overhauled his Twitter account with the new job info.

White has another week at The Beat before moving west.

The new job is a step up from his current one doing overnights at The Beat. (He briefly got bumped up to doing the evening job at the Beat after Paul Hayes left, to “give him some prime-time exposure,” and got bumped back when they hired Kim Sullivan. White also hosts the Saturday Party Jam on Saturday evenings.)

CFMG-FM bills itself as “Edmonton’s #1 Hit Music Station,” but it actually has just a 3.9% overall share, behind The Bear (rock), CFCW (country), The Bounce (CHR), Sonic (hot AC), K97 (classic rock), CISN (country), Up 99.3 (AC), Hot 107 (top 40), Cruz FM (adult hits), Fresh FM (hot AC), Now (hot AC) and Capital FM (classic hits), plus talk station CHED and CBC Radio One.

In short, it has a lot of work to do.

As you would expect, White says he’s excited about the new job, but will find it hard to leave Montreal.

Just add his address to the monthly shipment of smoked meat, bagels and poutine to Montreal expats in Alberta.

Radio ratings: The Beat back above Virgin (but…)

Radio ratings March 2014

Total audience share for major ownership groups, winter 2013-14 (ages 2+). Cogeco Diffusion: 98.5 + Rythme FM + CKOI + The Beat + Radio Circulation; Bell Media: NRJ + Rouge FM + CJAD + CHOM + Virgin + TSN 690; CBC/Radio-Canada: CBC Radio One + CBC Radio Two + ICI Première + Espace musique; Other: CJPX Radio Classique + Radio X + non-reporting stations

One year after The Beat took a surprising lead over Virgin among all anglophone listeners, it has done so again. The latest BBM quarterly ratings report, released last week, shows The Beat with an 18.4% share among anglophones, slightly less than its record 18.6% in March 2013. That’s ahead of Virgin Radio at 15.1%.

When you factor in the francophone audience, where Virgin has a slight lead (4.1% vs. 3.9%), The Beat is still ahead overall, though just by a bit. This differs from last year, where Virgin had the lead among all listeners because it was stronger among francophones. The Beat last year had a 2.1% share among francophones, so there’s some significant improvement there.

What’s interesting about this jump back to number one (well, actually number two, behind CJAD) for The Beat is that it happened during the same time of the year last year, suggesting that there may be some seasonal aspect to it. Maybe The Beat has better Christmas music?

Continue reading

Tamy Emma Pepin’s bilingual trip through the UK

Tamy Emma Pepin certainly seems to have had a pretty successful career in the media. A contributor to TQS, the Journal de Montréal, and TVA as a freelancer. An editor for Huffington Post Québec. A social media ambassador for Tourism Montreal.

More recently, she was a contributor to Cap sur l’été on Radio-Canada, and she was one of the hosts of local lifestyle series Only in Montreal. That series, sadly, has not been renewed, but she quickly moved on to her next project: a travel series produced by Toxa (the company behind Urbania) and airing on Évasion.

The 13-episode one-hour series, Tamy @ Royaume-Uni, was shot last fall, and debuts Thursday at 8pm. So I had a chat with Pepin and another with producer Raphaëlle Huysmans about the show for a story that appears in Thursday’s Gazette.

It’s a French channel, and voiceovers and explanations to the camera happen in French, but because this is Britain, most of the stuff that happens is in English (which is thankfully subtitled rather than dubbed). Rather than sounding like an instructional video or sales pitch, the series takes a more documentary-style approach, following Pepin around as she plays tourist.

Continue reading

Pierre Karl Péladeau analysis in point form

Pierre Karl Péladeau

To say that Pierre Karl Péladeau’s announcement that he’s running for the Parti Québécois was a bombshell would be an understatement. The announcement monopolized the news cycle on Sunday and again on Monday. We’re still talking about it because of its implications. Canada’s largest newspaper chain is owned by a separatist. A media mogul is running for office, and everyone expects the media he owns to stay objective on the matter. And his selection is a huge risk for the PQ, which can ride his economic bona fides to power or see itself torn apart by ideological differences (whether or not it wins a majority).

His media outlets insist in French and in English that he has no control over them. Sun News handled the news straight, declaring that they too are not under Péladeau’s control. Here’s Brian Lilley and here’s Lorrie Goldstein. (Ezra Levant is fighting a libel lawsuit and hasn’t been on the air.)

There are news stories and analyses of Péladeau all over the place, but here are a few that are worth reading: 

Continue reading

It’s time to get serious about women’s hockey


It was one of the great highlights of the Sochi Olympics: Down 2-0 with three and a half minutes remaining in the gold-medal game, Canada’s women’s hockey team mounts an improbable comeback, with a goal by Brianne Jenner and another with less than a minute left from Marie-Philip Poulin to send the game to overtime, where Poulin would strike again to make Canada the Olympic champion once again.

It was no Miracle On Ice. The Canada-U.S. final was given before the tournament even started, and Canada had won the gold in the three previous winter Olympics. But in terms of sheer excitement and the holy-crap-did-that-just-happen feeling, it was hard to beat.

Now, with the Olympics over, the male players return to their professional teams in the NHL, KHL or other leagues. The women, meanwhile, return to relative obscurity.

It’s unfortunate that while the NHL gets all the attention, the women’s hockey players that created such a spectacle at the Olympics get so little three years out of every four. The Canadiens sell out the Bell Centre for 41 games a year even though tickets cost $100 to $400 apiece, the concessions are wildly overpriced, the team is often mediocre and the players don’t speak French.

Meanwhile, at the Étienne Desmarteau arena, the Montreal Stars team of the Canadian Women’s Hockey League struggles to fill seats 12 games a year with $10 ticket prices, incredibly cheap food, players that are mostly from here and who always stay after games to give autographs to anyone who wants them.

And they’re also good. How good? Going into this weekend’s games, the Stars are riding a 20-game unbeaten streak in regulation. The only game they lost in 60 minutes was the season opener in Boston. Their record this season is a ridiculous 18-1-2, their record at home is a perfect 10-0-0, and they have more than twice as many goals for as goals against (91 vs. 40). All four of the top points leaders in the league play for this team.

Continue reading

Channel Zero licence renewals: It’s not just about CanCon pornography

On Wednesday, the CRTC issued a notice of hearing, calling Channel Zero Inc. to appear in person to discuss issues related to its specialty channel licence renewal applications. Channel Zero owns Movieola (which was rebranded as Rewind in December 2012), Silver Screen Classics, AOV Adult Movie Channel, AOV XXX Action Clips and AOV Maleflixx. The licenses for all these channels expire in August. Channel Zero also owns CHCH TV in Hamilton, whose licence doesn’t expire until 2016, and U.S. channel Fight Now TV, which isn’t regulated by the CRTC.

The commission is calling the company to the hearing because of apparent non-compliance with the licences assigned to these channels. There are many issues, some more serious than others, from unauthorized change of control to failure to meet Canadian content requirements to airing categories of programming that the licences do not allow them to air.

So you can imagine what angle the media took in their stories about these applications: porn, pornporn, porn, porn, pornporn, porn, porn and porn. (I counted one story — in a trade publication — that wasn’t focused on that angle.)

Stories (mostly briefs) about this issue, all with the same angle, appeared in print editions of The Gazette, the Journal de Montréal, the Ottawa Citizen, Toronto Star, Vancouver Sun, Globe and Mail, Edmonton Journal, Saskatoon StarPhoenix, Regina Leader-Post, Windsor Star, National Post, Cape Breton Post, Victoria Times-Colonist, 24 Hours Toronto, the Edmonton Sun and a bunch of other publications. It even made it into Friday’s Philadelphia Daily News, Columbus Dispatch, The Economist and New York Times, has been translated into Danish and sparked poorly-researched editorials in the Globe and Mail, Calgary Herald and Vancouver Province and columns by Jonathan Kay, Ian Robinson and Kate Taylor (which the Globe also created a video for). And CBC’s As it Happens even interviewed a porn star.

The stories are not incorrect (although most stories have small factual errors). The CRTC believes the three AOV adult entertainment channels fell short of their 35% Canadian content requirement. But it also has the same issue with Movieola/Rewind, which is not a porn channel.

More importantly, there are far more serious and less amusing issues on the table here. Specifically:

Continue reading

Corus kills Ottawa’s 106.9 The Bear, replacing it with “Jump!”

The Bear was rumoured to become Fresh FM 106.9 but has instead relaunched as Jump! with the tag line "non-stop hits"

The Bear was rumoured to become Fresh FM 106.9 but has instead relaunched as Jump! with the tag line “non-stop hits”

(Updated below with news of the relaunch)

Six weeks after Corus Entertainment acquired Ottawa’s 106.9 The Bear from Bell as part of Bell’s Astral Media takeover, and a month after Mark Dickie, the former general manager at The Beat in Montreal was put in charge of it and Corus’s three other stations in Ottawa and Cornwall, The Bear is no more.

Visitors to the station’s website on Thursday were greeted with a message from Dickie explaining that “we have decided to take FM 106.9 in a new direction.” The full statement is below.

Corus told the Ottawa Citizen that the station will air just music and ads until the end of the month, when it launches the new format.

That new direction appears to be Fresh FM, a hot adult contemporary format that Corus is using in Edmonton, WinnipegLondon and Hamilton. Rumours about the format change surfaced in January when someone noticed that Corus had registered 1069freshfm.com as a domain name. (It currently doesn’t lead anywhere, but expect that to change soon.)

On March 31, at 11am, after annoying listeners with nature sounds for a while, the station relaunched as Jump! Ottawa, promising “non-stop hits”. Its first hour features songs by Katy Perry, Pink, Pharrell Williams and Justin Timberlake. Corus’s press release about it is here.

You can listen to the relaunch here. It goes on forever with the nature sounds. A mission-control-themed relaunch announcement starts at six minutes in.

Continue reading