Media News Digest: Supreme Court takes sources case, Attraction Radio sold, Saroja Coelho leaves CBC Quebec

News about news

At the CRTC

  • There was no public process, but the CRTC has approved the acquisition of Attraction Radio and its 14 radio stations for $21 million. The new owner is Sylvain Chamberland, who already leads the group and co-founded it with Attraction Media owner Richard Speer. He has 50.25% of the stake in the new group, with the rest going to the CSN’s Fondaction fund. The deal was announced in March, and means Speer’s Attraction Media will no longer have radio assets. (It also means Attraction Radio will need a new name and identity.) The CRTC had some issues with the agreement between Chamberland and Fondaction, and they agreed to changes in wording to ensure that Chamberland remains the person in effective control of the radio licenses.

Ethical reviews

Another dump of Quebec press council decisions:

  • A 2016 decision about a series of 2015 columns by La Presse’s Patrick Lagacé was appealed and then sent back to be reconsidered after the appeals committee found that they should be analyzed as factual journalism rather than opinion journalism. The review nevertheless maintained that as a columnist Lagacé is not bound by the same rules about balance and has leeway in his writing. This is a problem that I think needs further study. As newsrooms and particularly newspapers cut back on staff, we often see columnists doing original reporting, and newspapers doing away with companion factual news stories because they’re seen as redundant. In other words, they’re trying to have their cake and eat it, too. Columnists are considered journalists and their reporting treated as front-page scoops, but when they’re called out for any bias in their stories, they hide behind their columnist logo. (I’m not speaking about Lagacé here — I haven’t read the stories and have no opinion on their potential bias.) We need new rules to reflect this new reality.
  • Stéphane Thibodeau vs. Le Soleil: A complaint about a story on the ridiculous pseudoscience of “electromagnetic hygiene” was dismissed because the story was found not to be a de facto advertisement for the company mentioned in the story, and the complaints about impartiality were not specific enough. The story is single-source and presents absolutely no skepticism about the idea that electromagnetism is dangerous to your health, that fluorescent light bulbs pose a risk of mercury poisoning or that LED light bulbs create “dirty electricity”, whatever that is.
  • Union des producteurs agricoles vs. La terre de chez nous: A complaint about a story critical of the UPA was judged to be outside the press council’s jurisdiction because it was in the form of an opinion piece submitted by the public.
  • Jimmy Girard vs. La Presse: A story about an investigation into a man who allegedly encouraged people to not pay taxes based its reporting on information submitted to court to obtain a warrant, and made that clear in a story that accurately reflected its contents, and so Girard’s complaints as to accuracy were dismissed.
  • Autobus Dufresne vs. Le Soleil de Châteauguay: The bus company subcontracted by the Conseil intermunicipal de transport du Haut-Saint-Laurent (CITHSL) complained about the Soleil story about a lawsuit because it believed the word “transporteur” could have been construed to refer to it rather than the transit agency. The council found that was not the case, because, among other things, Autobus Dufresne is never mentioned in the article. Dufresne also complained about the photo used, because it shows a bus with the word “Dufresne” clearly visible. The council was split on this, with 4/5 finding no fault in presenting a story about a transit agency with a photo of a bus being used on one of that agency’s routes.
  • Josée Couture vs. Le Soleil: A François Bourque column about Frédérick Tétu, who resigned from his teaching job after a radio appearance as a CHOI-FM contributor sounded like he was drunk on-air (he said he was just extremely tired) found no fault, and the complaint that bringing up his teaching job was an invasion of privacy was dismissed because it’s relevant, he’s a public figure, and he himself had brought that up publicly in the past.
  • Marc Plamondon vs. 24/60: A TV interview with far-right French party leader Marine Le Pen was not unfair or unduly hostile to her.
  • Julie Lévesque vs. La Presse: A François Cardinal editorial that mentioned an attack on Khan Shaykhun in Syria was based on reliable sources and, while it could have been less firm about assigning responsibility for the attack, did not violate the ethics code.
  • Huguette Poitras vs. La Presse and Le Soleil: A story about disputes between neighbours was criticized by Poitras for not getting her side of the story after speaking with the neighbour she was in conflict with. The story did not name Poitras, but she said people close to her recognized her from the description in the story. La Presse had already apologized for not getting the neighbour’s side of the story. The council said it’s not enough that people close to you recognize you, but strangers must be able to easily identify you based on what’s in the story for it to violate your privacy. As for the lack of balance, 4/6 panel members dismissed that complaint because that particular conflict was not the focus of the article.

TV

Radio

Print

Online

News about companies

News about people

Obituaries

Jobs

2 thoughts on “Media News Digest: Supreme Court takes sources case, Attraction Radio sold, Saroja Coelho leaves CBC Quebec

  1. Derek

    The episode of Parc Avenue Tonight with Terry Di Monte was fantastic, better than most of the stuff you see on so-called local TV today.

    Reply
    1. Anonymous

      Local TV!!! It was better than most late night network TV hosted shows. And no budget.
      Imagine if this guy actually had a budget. There would probably be more bananas, and ash treys all over the set.

      Reply

Leave a Reply