CRTC approves Quebecor’s acquisition of Évasion and Zeste TV channels

Quebec’s television industry is about to lose a voice.

On Monday, the CRTC approved the proposed acquisition of Groupe Serdy, owner of French-language specialty channels Évasion (travel) and Zeste (food) by Quebecor’s Groupe TVA for $21 million.

The acquisition was challenged by V, on the grounds that TVA already has too much power in the market, but the CRTC said the increased market share would be minimal, and in any case still lower than the 45% limit above which it would normally deny such applications.

The application to transfer the licences was supported by dozens of interveners, including many producers.

In addition to $1.8 million in tangible benefits, split between the Canada Media Fund, the Quebecor Fund and Telefilm Canada’s Talent Fund, the transaction will also result in an increase in Canadian spending quotas for both channels, as they’re integrated into the TVA group licence. Évasion must spend 40% of its revenues on Canadian content, while Zeste has no quota. As a condition of approval, both must now come up to the TVA group quota of 45%. And 15% of their revenues must be spent on “programs of national interest” (scripted drama and comedy, documentary and award shows) for the TVA group.

A similar transaction, involving Bell attempting to buy Historia and Séries+ from Corus, was blocked by the Competition Bureau.

2 thoughts on “CRTC approves Quebecor’s acquisition of Évasion and Zeste TV channels

  1. Jonathan Lalonde

    V qui s’objectait? Comme s’ils étaient des citoyens modèles du monde de la TV alors qu’ils ont réduit drastiquement les nouvelles locales (NVL est une joke par rapport à ce qu’a été le Grand Journal), et que Musiqueplus et Max ne sont que des diffuseurs de télé-poubelle américaine.

    Ce que je trouve fascinant néanmoins, c’est de voir qu’il y aurait encore un créneau qui vaudrait 21M$ pour deux canaux spécialisés alors que les Netflix de ce monde existent. Les canaux spécialisés étaient des machines à imprimer de l’argent dans le temps qu’ils étaient packagés automatiquement et qu’ils avaient de véritables exclusivités. Maintenant, quel est l’intérêt d’un annonceur de faire de la pub sur un canal qui ramasse 10000 visionnements à l’heure? Quel est l’intérêt de s’abonner individuellement à une chaîne pour 1-2 émissions plus ou moins intéressantes?

    Cela dit, j’ai l’impression que cet achat va, en fait, alimenter les plateformes de Québécor, beaucoup plus qu’être rentable via des abonnements/pubs. Ça va suivre la nouvelle logique de Club Illico -> Canal spécialisé -> TVA. Sans compter tous les crossovers dans les plateformes écrites de Quebecor (mais dont les tirages sont en chute libre…)

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  2. Dilbert

    The problem isn’t that it’s below the 45% figure that they use to decide these things, the problem is that 45% is way too high. It should be way below 25% – and even closer to 10% in major cities. 45% control of any market is bordering on heavy domination.

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